Ateistisk humanism

Tage Danielsson citeras i boken om honom av Klas Gustafson (se mitt blogginlägg från den 18 april)

"Människan har skapat gud till sin avbild. Längre räcker inte hennes fantasi."


"En ateistisk humanism, om man vill ta till jättestora ord. Även om vi är egoister så finner ju den mest inbitne egoist vid minsta eftertanke att hans egen trivsel och lycka är oupplösligt förbunden med andras trivsel och lycka. Det kallar jag upplyst egoism. Dessutom tror jag inte att vi kan överlämna våra problem i någon guds händer. Det goda vi inte själva uträttar under vår stund på jorden blir aldrig uträttat. Det är den ateistiska humanismens grundtes. Ugh, jag har talat."

"You man, be human"

Facebook-grupper:

image126

image125

Kommentarer
Postat av: Wille

Oj oj där skiljer vi oss en hel del, jag är raka motsatsen för min del är det Djurgården som gäller men då är det främst hocley. Men du verkar ju vara trevlig i alla fall hehe...

ha en bra kväll


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback