Rökning

Såg en ung, mycket snygg tjej på Drottninggatan igår.  Hon var aktraktivt tills jag såg att hon höll en cigarett i handen.
Jag förstår inte att unga tjejer som är så måna om sitt utseende röker. Har de inte sett kvinnor i 45-årsäldern som rökt sedan tonåren och ser ut somom de vore 70. Dessutom luktar det väldigt ofräscht, speciellt blandingen av parfym och rök. Enligt gratistidningen City  röker 40% av tjejerna på gymnasiet. Solarium är också populärt bland tonårstjejer, vilket säkert ytterligare bidrar till skrynkligheten. 

Det finns enligt Roddick (hon som startade Body shop) bara fyra saker en kvinna kan göra för att förbättra sitt utseende; att sluta röka, sluta gå i högklackat, sluta sola och att börja äta tomater. (Aftonbladet 2000-10-20)

image141

Hittade detta när jag googlade på rökningens negativa effekter:

- Mattare och glanslösare hår.
- Missfärgade fingrar som luktar illa.
- Gula tänder.
- Tidigare rynkor, särskilt runt munnen, eftersom åldrandet påskyndas.
- Sämre smak- och luktsinne. Det innebär bland annat att maten smakar och luktar väldigt lite.
- Sämre blodcirkulation vilket gör att hyn blir gråare o blekare.
- Förändrad hormonbalans i kroppen. Hos kvinnor blir utseendet och rösten manligare. + en ökad hårväxt på kroppen och i ansiktet. 

Och så förstås Cancer och andra sjukdomar.



 


Kommentarer
Postat av: Sanna

Ta inte illa upp men Gratistidning, stavas just så!

vänligen

2008-05-15 @ 10:26:22
Postat av: Ludde

Då rättar vi det!

2008-05-15 @ 13:18:44
Postat av: Maria

Hehe, jaså! Gott är det! ojdå, jag som ska in och sola nu, fast jag vet ifs effekterna! Ha de!

2008-05-15 @ 16:33:03
Postat av: Wille

Rökning är något av det osexigaste som finns

Postat av: Sanna

Kopierade din googling och mailade till min lillasyster känns som att det är en större chans att hon tar hänsyn till effekten på utseendet än risken för cancer. Så resonerar nämligen jag själv när det gäller sol och solarium. Inte så genomtänkt...

2008-05-15 @ 21:30:48
URL: http://sannahenefelt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback